SEOWebshopKassaintegratieKlantbehoudSEATailor Made

Wijdeman Schoenen

Al bijna twintig jaar online stappen

Wijdeman Schoenen is met drie fysieke vestigingen in Alkmaar niet te weg denken, maar inmiddels wordt de omzet aangevuld door een aanzienlijke verkoop online. De huidige generatie Wijdeman heeft daarvoor al in 2004 de samenwerking gezocht met Factif. Samen hebben we de online etalage, die de website in eerste instantie was, omgeturnd tot een succesvolle webwinkel.

Continu werken we aan verbeteringen, inmiddels via een effectieve agile methode. Om de klant een nog betere beleving te gunnen, een nog soepelere check-out te laten beleven en om het gemak voor de klant te verhogen. Met als resultaat: groei.

Ernst Wijdeman: “Fysiek groeien we ook nog steeds, maar online kunnen we harder groeien.” 

Al bijna <small>twintig jaar online</small> stappen

Betere ranking 

Hij zit continu, samen met onze experts, bovenop de online omgeving. “Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik snap het en ik weet wat ik wil”, vertelt hij. Hij deelt zijn visie met ons en laat de finesses over aan onze experts. Wij streven ernaar de klanten van de retailer via omnichannel de beste beleving te bieden. We boeken successen met slimme technische oplossingen, SEA en SEO – wij hebben Wijdeman in contact gebracht met een betrokken SEO-expert die met diverse verbeteringen zorgt voor een betere ranking.

Van digitaal uithangbord naar complexe e-commerce 

Bij de start van onze samenwerking, nu twintig jaar geleden, was de website van Wijdeman vooral een uithangbord.

Ernst Wijdeman:  ”Wij wilden dat mensen onze site als etalage zagen en vervolgens naar de winkel kwamen, waar wij ze persoonlijk konden helpen. We veranderden onze benadering, toen we merkten dat ze dat stapje wilden overslaan en steeds meer zichzelf wilden bedienen. En nu doen we het weer deels zoals vroeger en gebruiken we de site ook echt als een digitale etalage.

We laten zien welk aanbod we hebben, we tonen de actuele voorraad en klanten kunnen online reserveren voor een pas-afspraak. Daarnaast hebben we ook de online verkoop. We luisteren heel goed naar de klanten om te bepalen wat we doen, wat we willen verkopen en hoe we consumenten aanspreken.

We merken dat je succesvol bent als je duidelijk bent als bedrijf.”

Factif maakt de vertaalslag

Bij Factif dokteren we uit hoe we Wijdemans visie kunnen verwezenlijken in digitale oplossingen.

Ernst Wijdeman: “Wijdeman.nl is een heel duidelijke site geworden. Het knappe van Factif is dat ze, buiten dat ze zeer technisch zijn, ook de normale taal spreken om de vertaalslag te pakken. Ze zien onze vragen als een uitdaging en pakken ze aan.

Dankzij de samenwerking van onder meer de SEA-specialist van Factif en SEO-partner wordt het nog succesvoller. We overleggen wekelijks; de betrokkenen zijn dan aanwezig in een Teams-meeting waarin we bespreken wat moest worden gedaan, wat moest worden opgeleverd en welke nieuwe ideeën we willen uitwerken.”

Factif is snel, de lijnen zijn kort en de scrum-werkwijze is voor iedereen heel duidelijk, ook als je met een grote groep werkt.

Direct resultaat

“Deze scrum-manier van werken bevalt ons goed. Het werkt gewoon goed, Factif is snel, de lijnen zijn kort en de scrum-werkwijze is voor iedereen heel duidelijk, ook als je met een grote groep werkt.

Eerder werkten we vaak ‘ad hoc’, maar nu heb je letterlijk een scrumboard met hogere doelen en elke keer geven we weer prioriteiten op.

Bijna alles wat we live zetten heeft direct resultaat. We hebben recent bijvoorbeeld nog een verbetering aan de check-out-beleving toegevoegd, om de consument er zo soepel mogelijk doorheen te leiden en gericht op een betere bijverkoop en onderhoudsadviezen. Hierdoor is bijvoorbeeld de fourniturenverkoop in het afgelopen jaar met zeker 30 procent gestegen.

 

Hierdoor is bijvoorbeeld de fourniturenverkoop in het afgelopen jaar met zeker 30 procent gestegen

We zijn nu ook alweer iets unieks aan het ontwikkelen dat het nog beter moet maken. De truc is om de site zo simpel mogelijk te maken, wel heel duidelijk maar niet opdringerig – gedacht vanuit de klant. We geven advies voor de klant en tegelijkertijd is het voor ons commercieel ook interessant.

Dankzij Factif hebben we onze site zo kunnen inrichten dat Google ons snapt en dat we op kosten zo efficiënt mogelijk werken. Er kunnen natuurlijk nog punten worden verbeterd voor de zoekmachineoptimalisatie, maar onze structuur is heel duidelijk en dat vinden alle partijen de zoekmachines, de SEO- en SEA-specialisten en – zeker ook de consumenten – heel prettig, met Factif is het prettig samenwerken.”

Ook een slimme e-commerce oplossing voor jouw bedrijf?