Het nieuwe iDEAL: iDEAL 2.0

iDEAL 2.0 is een nieuwe en verbeterde versie van de populairste online betaalmethode in Nederland. IDEAL 2.0 is al gelanceerd en zal in 2024 steeds verder uitgerold worden.

Wat zijn de interessante veranderingen voor jouw webshop

iDEAL 2.0 heeft voor webshop verschillende nieuwe mogelijkheden die interessant zijn.


Klanten blijven in de webshop

Eén van de grote voordelen van iDEAL 2.0 is dat de klant niet langer de webshop hoeft te verlaten om de iDEAL betaling hoeft te doen. Nu maken klanten een uitstapje naar de betaalpagina’s van de banken en keren daarna weer terug naar de webshop. Dit is een extra stap in de checkout en beïnvloed de conversie positief. Daarnaast wordt nu ook automatische de favoriete bank van de consument geselecteerd.


Klanten kunnen gebruik maken van een eigen iDEAL profiel


Of dit een optie is die populair gaat worden moet nog blijken. Klanten kunnen een eigen ideal profiel maken. Dit is een mogelijkheid die de aangesloten banken aan gaan bieden. Ik ben hem nog niet tegengekomen bij mijn eigen huisbank ;-) Volgens iDEAL ontvang de consumenten hier op den duur een bericht over van de bank. In dit profiel kunnen consumenten hun betaalvoorkeuren en relevante afreken gegevens, zoals bezorg- en e-mailadressen, opslaan. Tijdens het betalingsproces worden deze gegevens automatisch ingevuld, wat gedoe scheelt voor de consument. Minder gedoe betekent meer blije consumenten.


Makkelijker afrekenen op de desktop


Met de mobiele bankapp is het mogelijk om direct via de bankapp te betalen via een QR-code. Handig is dat betaalgegevens via iDEAL opgeslagen worden. Invullen hiervan bij het doen van betalingen hoeft dus niet meer. Deze optie bestaat al bij verschillende banken maar is straks ook onderdeel van de “iDEAL flow”.


Samengevat

    • Snel betalen: op basis van de voorkeuren van de klant wordt automatisch zijn/haar favoriete bank geselecteerd, wat zorgt voor een snellere afhandeling van de betaling.
    • Checkout: klanten delen hun bezorggegevens via iDEAL, zodat ze die niet meer hoeven in te vullen of geen account hoeven aan te maken bij de webshop waarbij ze een aankoop doen. Dit vereenvoudigt het betaalproces voor de consument en zorgt voor hogere conversie voor de verkoper.
    • QR: de klant betaalt rechtstreeks via zijn bankapp, met behulp van een QR-code (op desktop)