Wijdeman Schoenen is met drie fysieke vestigingen in Alkmaar niet te weg denken, maar inmiddels wordt de omzet aangevuld door een aanzienlijke verkoop online. De huidige generatie Wijdeman heeft daarvoor al in 2004 de samenwerking gezocht met Factif. Samen hebben we de online etalage, die de website in eerste instantie was, omgeturnd tot een succesvolle webwinkel.
Continu werken we aan verbeteringen, inmiddels via een effectieve agile methode. Om de klant een nog betere beleving te gunnen, een nog soepelere check-out te laten beleven en om het gemak voor de klant te verhogen. Met als resultaat: groei.
Ernst Wijdeman: “Fysiek groeien we ook nog steeds, maar online kunnen we harder groeien.”
Hij zit continu, samen met onze experts, bovenop de online omgeving. “Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik snap het en ik weet wat ik wil”, vertelt hij. Hij deelt zijn visie met ons en laat de finesses over aan onze experts. Wij streven ernaar de klanten van de retailer via omnichannel de beste beleving te bieden. We boeken successen met slimme technische oplossingen, SEA en SEO – wij hebben Wijdeman in contact gebracht met een betrokken SEO-expert die met diverse verbeteringen zorgt voor een betere ranking.
Bij Factif dokteren we uit hoe we Wijdemans visie kunnen verwezenlijken in digitale oplossingen.
Ernst Wijdeman: “Wijdeman.nl is een heel duidelijke site geworden. Het knappe van Factif is dat ze, buiten dat ze zeer technisch zijn, ook de normale taal spreken om de vertaalslag te pakken. Ze zien onze vragen als een uitdaging en pakken ze aan.
Dankzij de samenwerking van onder meer de SEA-specialist van Factif en SEO-partner wordt het nog succesvoller. We overleggen wekelijks; de betrokkenen zijn dan aanwezig in een Teams-meeting waarin we bespreken wat moest worden gedaan, wat moest worden opgeleverd en welke nieuwe ideeën we willen uitwerken.”
“Deze scrum-manier van werken bevalt ons goed. Het werkt gewoon goed, Factif is snel, de lijnen zijn kort en de scrum-werkwijze is voor iedereen heel duidelijk, ook als je met een grote groep werkt.
Eerder werkten we vaak ‘ad hoc’, maar nu heb je letterlijk een scrumboard met hogere doelen en elke keer geven we weer prioriteiten op.
Bijna alles wat we live zetten heeft direct resultaat. We hebben recent bijvoorbeeld nog een verbetering aan de check-out-beleving toegevoegd, om de consument er zo soepel mogelijk doorheen te leiden en gericht op een betere bijverkoop en onderhoudsadviezen. Hierdoor is bijvoorbeeld de fourniturenverkoop in het afgelopen jaar met zeker 30 procent gestegen.