InnovatieMaatwerkCocreatie

Beyoutiefull

Innovatief concept biedt fashion retailers onderscheidend vermogen.

Onderscheiden in de fashionwereld is mogelijk dankzij een klantgerichte benadering en persoonlijke service.

Om de retailer daarin te ondersteunen is Beyoutiefull ontwikkeld; een programma dat de retailer helpt voor klanten persoonlijke profielen te maken. Adviseren kan daardoor nog meer worden toegespitst op de klant.

Het idee komt van de Gooise damesmodeketen Arthur & Willemijn, voor de techniek is Factif verantwoordelijk. Inmiddels is Beyoutiefull als zelfstandig concept beschikbaar voor fashionretailers.

Innovatie in fashion retail

Eddie Smeink van Factif: “Arthur & Willemijn is al bijna tien jaar klant bij ons. Deze modeketen heeft altijd al de focus gehad op personal shopping en personal styling. Het liefst ontvangen ze de klant in de winkel voor persoonlijk advies, dan dat die online shopt. Al van oudsher zijn al onze e-commerceklanten omnichannel; ze combineren de online webshop met een fysieke winkel; online hangt honderd procent samen met offline.” 

Juist daarvoor ontwikkelt Factif slimme e-commerce-oplossingen waardoor kassasystemen, offline magazijnen en webwinkels naadloos op elkaar worden aangesloten en die het verkoop- en bestelproces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

 

Co-creatie

Beyoutiefull is in co-creatie ontwikkeld. Het maakt het mogelijk om klanten makkelijker zowel offline als online te laten slagen, aan de hand van een zorgvuldig samengesteld klantprofiel. “In dit concept kijk je naar de persoon; de kleur haar, huid, de stijl en interesses. De gegevens worden ingevoerd en vervolgens komt er een advies uitrollen. Die data is direct beschikbaar en de klant kan de gegevens van dit online profiel ook in de winkel inzien.”

Onder andere de aangekochte artikelen worden opgeslagen in het systeem. “In die garderobe zie je een overzicht van de kledingstukken die de klant gekocht heeft en op basis daarvan kan de retailer ook advies geven voor complementaire stukken. Daarmee creëer je als retailer echt onderscheidend vermogen.”

Daarmee creëer je als retailer echt onderscheidend vermogen.”

Functionele portal

Het blijkt succesvol: het concept is losgekoppeld van Arthur & Willemijn en collega-winkels worden benaderd om het te implementeren. Eddie: “Omdat ze gericht zijn op lokale winkels, werkt het voor de retail niet direct kannibaliserend. Zelfs vanuit de branche en grote winkelorganisaties is al interesse getoond.”

Het concept helpt ze te groeien en te innoveren, met als resultaat een hogere omzet. Voor dit concept verzorgt Factif de technische ondersteuning en automatisering. Het benut de uitgebreide ervaring in fashionretail om een mooie en functionele portal te ontwikkelen, waarin de profielen worden verrijkt met ingevoerde gegevens en data uit het kassasysteem.

Om het zo klantvriendelijk mogelijk te maken zorgt Factif voor een visueel aantrekkelijke presentatie van de klantprofielen. Daarnaast helpt het fashionondernemers bij het aantrekken en behouden van personeel en verbetert het de klanttevredenheid met als resultaat: een hogere omzet.

Slimme oplossing

Factif is al vanaf de start van de ontwikkeling, nu zo’n zeven jaar geleden, hierbij betrokken. “Het helpt onze doelgroep om zich te onderscheiden”, ziet Eddie.

We hadden al een webshop ontwikkeld en die gekoppeld aan een klantsysteem voor Arthur & Willemijn. Nu kwamen ze met de vraag bij ons of we dit konden uitbreiden; met meer informatie en een slimme manier van opslaan. Aanvankelijk was het concept specifiek voor Arthur & Willemijn ontwikkeld.

“Nu is het doorontwikkeld tot een standaardoplossing die breed inzetbaar is. Daardoor kan het breder in de markt worden uitgerold. Deze automatisering helpt onze omnichannelklanten in fashionretail onderscheidend vermogen te creëren. De automatisering en integratie van klantprofielen en loyaltyprogramma’s maken dat deze vernieuwende aanpak de shopervaring naar een hoger niveau tilt.”

Ook een slimme e-commerce oplossing voor jouw bedrijf?