MailMaster

Via de knop Mail > MailMaster kom je in de MailMaster terecht. Vanuit de Mailmaster maak, plan, bewerk en verzend je alle mailingen.

Klik op de “toevoegen” knop rechtsboven om een nieuwe mailing te maken of kies een bestaande mailing om die te bewerken.

Stap 1 Instellingen

In de eerste stap bepaal je de instelling van de mailing.

  1. Type mailing: je kunt hierbij kiezen voor “éénmalig direct” of “éénmalig gepland”. Bij de eerste keuze wordt de mailing direct klaargezet voor verzending bij de tweede keuze wordt de mailing klaargezet maar pas verzonden op het aangegeven tijdstip. Kies je voor “éénmalig gepland” dan wordt het veld verzenddatum en verzendtijdstip zichtbaar en moet je die invullen.
  2. Onderwerp: dit is de onderwerp regel van de e-mailing die je gaat verzenden. Deze regel zien ontvangers ook als onderwerp in hun mailbox staan.
  3. Thema: als je beschikt over meerder winkelformules dan kun je hier een thema kiezen. Gebruik je één formule dan is deze voorgeselecteerd. Het Thema bepaald de basis layout van de e-mailing.
  4. GA Campagnecode: dit is de zogenaamde Google Analytics Campagne Code. Door hier een unieke naam in te vullen zijn de acties die gebruikers doen na het ontvangen van het e-mail bericht makkelijk te volgen in Googel Analytics.
  5. Scenario: scenario dat gehanteerd gaat worden bij continue mailingen.
  6. Dagen: aantal dagen dat gekoppeld is aan het scenario
  7. Reeds verzonden: het aantal al verzonden berichten van deze mailing
  8. Preview tekst: de voorvertoning tekst voor de mail

Als alle velden zijn ingevuld klik je op knop “volgende” .

Stap 2 Ontvangers

In de tweede stap bepaal je wie de mailing gaan ontvangen. Dit doe je door kenmerken van de doelgroep op te geven. Als je naar alle klanten die een blauwe blazer hebben gekocht een mailing wil verzenden. Dan klik je twee maal op de knop “nieuwe selectie toevoegen”. De eerste keer kies je in de popup voor “model” “is gelijk aan” “blazer” en de tweede keer voor “kleur” “is gelijk aan” “blauw”. Op het moment dat je een tweede selectiecriterium toevoegt krijg je ook de keuze om je selectie uitbreidend of verfijnend te maken. In het eerste geval krijgen alle klanten die een blazer of een blauw kledingstuk hebben gekocht een bericht. In het tweede geval krijgen alleen klanten die een blauwe blazer hebben gekocht een bericht.

Ben je klaar met het maken van je selectie klik dan op de “volgende” knop om door te gaan naar de volgende stap of op de “vorige” knop om terug te gaan naar de eerste stap.

Stap 3 Email Lay out

In deze stap bepaal je de inhoud van het bericht dat de klanten zullen ontvangen. Als je klikt op de knoppen “Banner” of “tekstvak” dan zie je dat aan de linkerzijde van het scherm een blok wordt geplaatst waar je een banner of een tekstvak in kunt vullen.

2/3 Producten
Door op de knop 2 producten of 3 producten te klikken voeg je een vak toe waar je 2 of 3 producten in de mailing naast elkaar kunt zetten.

Banner groet/ banner klein
Als je op de knop “Banner groot” of 2 banners klein hebt geklikt zie je het onderstaande kader aan de linkerzijde van de knoppen verschijnen.

Je hebt nu een plek gemaakt in het mailbericht voor een banner. Om een plaatje in deze plek te plaatsen, klik je op “bewerken”. Aan de rechterkant van het scherm verschijnt nu een invoerblok “banner toevoegen”. Hier vul je de link die je eventueel aan de banner wilt koppelen in en upload je een afbeelding. Als je klaar bent met het uploaden van de banner en het kiezen van een link dan klik je op “toevoegen/bewerken” en zie je dat de banner zichtbaar wordt in het vak dat eerst leeg was.

Tekstvak
Het toevoegen van een tekstvak gaat op dezelfde wijze als een banner. Je krijgt in dit geval een “Word” achtige editor te zien waar je tekst in kunt plaatsen.

Banner met tekstvak/ tekstvak met banner
Het toevoegen van een banner met tekstvak gaat op dezelfde wijze als een banner en als een tekstvak. Je krijgt in dit geval een “Word” achtige editor te zien waar je tekst in kunt plaatsen, daarbij krijg je ook de mogelijkheid om een banner links of rechts toe te voegen.

Afronden en bekijken
Ben je klaar met het opstellen van het bericht dan kun je een preview van het bericht bekijken via de “browser preview” knop of de volgorde van de inhoud veranderen door de sortering van de plaatshouders aan te passen. Dit doe je door ze te verslepen met je muis of vinger. Ben je klaar met het maken van je mailbericht klik dan op de “volgende” knop om door te gaan naar de volgende stap of op de “vorige” knop om terug te gaan naar de eerste stap.

Stap 4 Bevestigen

De laatste stap van de MailMaster is de afronding, je ziet hier een samenvatting van je keuzes en instellingen en krijgt hier de keuze uit drie opties.

  1. Browser preview: in je browser kun je een preview van je mailbericht bekijk
  2. Verzend test mail: vul in het veld naast deze knop je eigen e-mail adres in en klik op de knop “Verzendtest mail”. Je krijgt nu op het opgegeven adres één voorbeeld bericht.
  3. Verzenden: nadat je op deze knop hebt geklikt wordt de mailing klaargezet voor verzending.