Promotie master

Met behulp van de Shopmaster promotie module kun je verschillende soorten promoties aanmaken voor in je webshop. Goed om hierbij te weten is dat er in deze module geen korting over korting gegeven kan worden. Als een product al via de een promotie korting heeft gekregen zal hij niet ook nog eens via een tweede extra korting krijgen.

Soorten promoties

Binnen de promotie module onderscheiden wij 4 soorten promoties: Algemene kortingen, Staffelkortingen, Bulk kortingen en Cadeau aanbiedingen.

1. Algemene kortingen
Algemene kortingen gelden op alle (geselecteerde) producten en kunnen op twee manieren worden berekent:

  • In procenten: een vaste korting op de verkoopprijs.
  • In euro’s: een vaste korting in euro’s per product

Deze kortingen worden tijdens de nachtelijke import automatisch bijgewerkt. Wil je een algemene promotie direct activeren of beëindigen? Dan moet de productkaart handmatig opnieuw worden geïmporteerd en verwerkt.

2. Staffelkortingen
Staffelkortingen gelden wanneer een klant een minimale hoeveelheid van een product aanschaft. Pas zodra dit minimumaantal bereikt is, wordt de korting toegepast. Dit kan:

  • In procenten: een vaste korting op de verkoopprijs.
  • In euro’s: een vaste korting in euro’s per product

3. Bulkkortingen
Bulkkortingen zijn bedoeld voor aanbiedingen waarbij een korting wordt gegeven op basis van een specifieke hoeveelheid producten, zoals:

  • “3 halen, 2 betalen”:  Het goedkoopste product in de groep is gratis.
  • “1 T-shirt voor 40 euro, 3 voor 100 euro”: De prijs wordt aangepast op basis van de gekozen hoeveelheid.

Bij de aanbieding “3 halen, 2 betalen” berekent het systeem automatisch welke producten het goedkoopst zijn en wordt dit in het voordeel van de klant berekend. Dit voorkomt dat klanten orders gaan splitsen om de korting te maximaliseren.

Voorbeeld: Een klant koopt zeven producten met de volgende prijzen: 70 euro, 60 euro, 50 euro, 40 euro, 30 euro, 20 euro en 10 euro. Het systeem maakt hier twee groepen van:
Groep 1: 70 + 60 + 50 euro → goedkoopste product (50 euro) gratis.
Groep 2: 40 + 30 + 20 euro → goedkoopste product (20 euro) gratis.
De klant bespaart in totaal 70 euro (50 + 20 euro).

De volgorde waarin producten in het winkelmandje worden geplaatst, heeft geen invloed op de berekening.

4. Cadeau-aanbiedingen
Met cadeau-aanbiedingen kun je een extra product gratis of tegen een gereduceerd tarief aanbieden bij:

  • Aankoop van een specifiek product.
  • Besteding van een minimaal bedrag.

Dit type aanbieding kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor acties zoals “Koop een paar schoenen en ontvang een gratis sokken” of “Gratis cadeau bij bestellingen vanaf 100 euro”.

Nieuwe promotie aanmaken – Stap 1 Instellingen

Bij de eerste stap kies je de algemene informatie en het type promotie. Vul hieronder deze gegevens in:

Omschrijving: De naam die je hierbij kiest wordt alleen intern gebruikt, en is niet voor de klant te zien.
Begindatum: vul de startdatum in.
Einddatum: vul de einddatum in.
Promotie Type:  Kies uit Algemeen, Bulk, Staffel, Cadeau en Combinatie
Kreet: een korte opmerking die wordt getoond bij de bijbehorende productoverzicht en productdetail pagina. Let op: Algemene kortingen worden van zichzelf benadrukt door zowel de prijs van als de prijs voor te tonen. De kreet wordt tijdens het importproces toegevoegd aan de producten. Dit betekent dat als de promotie vandaag al geldig is je een handmatige import moet draaien.

Hoewel er een prioriteit aanwezig is, en deze ook gehandhaafd wordt bij de berekening van kortingen gaan algemene kortingen voor alle andere kortingen, daarna volgen staffelkortingen, daarna de bulkkortingen en tot slot de cadeau- aanbiedingen

Nieuwe promotie aanmaken – Stap 2 Details

Algemeen: Heb je gekozen voor een algemene actie, dan kun je hier kiezen of je de korting in Euro’s of in procenten wilt laten berekenen. Deze promotie zal niet direct ingaan als je hem hebt aangemaakt op dezelfde dag. Hiervoor zal je eerst de artikelkaarten opnieuw moeten importeren. 

Bulk: Hier kun je de groepsgrootte aangeven waarover de bulk-aanbieding berekend wordt, het type en de hoeveelheid korting. Let op: dit is de korting die je krijgt: Bij “3 halen, 2 betalen” krijg je dus “1” “stuks” korting.  

Staffel: Bij staffelkortingen moet je meerdere staffelregels instellen om te bepalen vanaf welke hoeveelheid een bepaalde korting geldt. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat:

  • Vanaf 2 producten een korting van 10% geldt.
  • Vanaf 5 producten een korting van 20% geldt.

Hoewel het gebruikelijk is om bij grotere aantallen meer korting te geven, controleert het systeem hier niet op. Dit betekent dat je bijvoorbeeld ook een regel kunt instellen waarbij klanten vanaf 10 producten slechts 5% korting krijgen.

Cadeau: Hier geef je aan welke producten je tegen gereduceerd tarief aanbiedt (of gratis). Je kunt hierbij kiezen om meerdere producten aan te bieden door meerdere productregels aan te maken. De klant zal slechts 1 van deze producten tijdens het afreken proces in zijn winkelmandje kunnen leggen. 

Nieuwe promotie aanmaken – Stap 3 Productselectie

In deze stap bepaal je op welke producten de aanbieding van toepassing is. Dit kunnen:

  • Alle producten van één merk zijn.
  • Alle producten binnen een bepaalde doelgroep zijn.

Daarnaast kun je ook specifieke producten selecteren door één of meerdere productcodes in te vullen. Als je meerdere productcodes invoert, moeten deze worden gescheiden door een komma (,). Let op! Wanneer je zowel productcodes invult als andere selectiecriteria gebruikt, moeten de producten aan alle opgegeven voorwaarden voldoen.

Het is mogelijk om meerdere productgroepen aan te maken, als je bijvoorbeeld korting wil geven op 2 verschillende merken. 

Wil je een korting toepassen op alle producten in de winkel? Dan moet je nog steeds een productselectie aanmaken, zonder productselectie wordt de aanbieding niet geactiveerd.

Nieuwe promotie aanmaken – Stap 4 Samenvatting en activeren

Tot slot krijg je nog een samenvatting van de zojuist aangemaakte promotie. Op dit moment is de promotie gelijk actief .